Medarbejdere kan ikke frit kritisere arbejdergiveren

En faglig voldgift har for nylig truffet afgørelse i en sag om bortvisning af en medarbejder.

Medarbejderen havde lavet et opslag i en Facebook-gruppe, hvor mange af virksomhedens medarbejdere var medlemmer. I opslaget kritiserede medarbejderen arbejdsgiverens lønkontor på grund af fejl i lønudbetalingen. I opslaget skrev medarbejderen blandt andet:

“Der er fire ‘egenskaber’, jeg ikke kan fordrage hos mennesker:

  1. Dovenskab
  2. Inkompetence
  3. Nasseri
  4. Tyveri. Jeg kan i hvert fald få øje på tre af disse egenskaber…”

Kritikken var rettet mod en bestemt gruppe af medarbejdere, og selvom opslaget ikke var offentligt tilgængeligt, kunne det læses af størstedelen af virksomhedens ansatte.

Arbejdsgiveren blev bekendt med opslaget og bortviste medarbejderen for grov illoyalitet. Sagen blev efterfølgende indbragt for en faglig voldgiftsret.

Voldgiftsretten vurderede, at selvom medarbejderens kritik skyldtes frustration over lønfejl, var kritikken uacceptabelt grov og respektløs.

Voldgiftsretten bemærkede, at et længere opslag på sociale medier ikke kan sidestilles med et uovervejet udbrud, som måske kan accepteres i en ophedet situation. Et skriftligt opslag som dette burde have fået medarbejderen til at overveje, om opslaget var passende, og opslaget burde som minimum være blevet slettet hurtigt.

Voldgiftsretten konkluderede derfor, at medarbejderens opslag var så groft og respektløst, at bortvisningen var berettiget. Det blev vurderet, at medarbejderens fortsatte ansættelse ville undergrave ledelsens autoritet.

Det er dog vigtigt at huske, at en bortvisning altid afhænger af en konkret vurdering af de faktiske omstændigheder. Hvis man er i tvivl om, hvorvidt en bortvisning er rimelig, er det en god idé at søge juridisk rådgivning.