Kontoret holder sommerferielukket i perioden 14. juli – 25. juli 2025, begge dage inklusiv.

Rigtig god sommer.

Sådan håndterer du tidsfristforlængelse i entrepriseforhold

Ab18EntrepriseretForsinkelser

Tidsplaner er rygraden i ethvert byggeprojekt. De danner grundlag for styring, samarbejde og rettidig aflevering og for at undgå konflikter mellem parterne. Når uforudsete hændelser opstår, er det vigtigt at kende reglerne for tidsfristforlængelse, så du undgår økonomiske tab eller juridiske tvister.

Tidsplanens centrale rolle

En opdateret tidsplan sikrer overblik over afleveringsdato, fremdrift og koordinering mellem faggrupper. Typisk er det vigtigt for både bygherre og entreprenør at kende datoen for aflevering. Bygherre vil selvsagt gerne vide, hvornår byggeriet kan tages i brug, og entreprenøren har brug for at vide, hvornår nye arbejdsopgaver kan påbegyndes.

Sanktioner ved forsinkelse – men også mulighed for forlængelse

AB18 (Almindelige betingelser for arbejder og leverancer i bygge- og anlægsvirksomhed) fastlægger reglerne for, hvordan forsinkelser håndteres. Hvis en entreprenør ikke overholder tidsplanen, kan det føre til dagbod eller erstatningsansvar. Men hvis forsinkelsen skyldes uforudsete forhold uden for entreprenørens eller bygherrens kontrol, kan der være ret til forlængelse.

Deraf er det vigtigt at kende reglerne og procedurerne for at undgå tvister og økonomiske tab.

Hvornår kan der gives tidsfristforlængelse?

Ifølge AB18 (Almindelige betingelser for arbejder og leverancer i bygge- og anlægsvirksomhed) har entreprenøren krav på forlængelse, hvis forsinkelser skyldes forhold uden for entreprenørens kontrol.

Det følger af AB18 §39, at entreprenøren har ret til forlængelse af tidsfrister, når arbejdet forsinkes på grund af:

  • Visse ændringer i arbejdet, som kræves af bygherren,
  • Bygherrens forhold eller anden entreprenørs forsinkelse,
  • Krig, usædvanlige naturbegivenheder, brand, strejke, lockout, blokade, hærværk eller tilsvarende forhold, der opstår uden entreprenørens skyld, og som entreprenøren ikke er herre over (force majeure)
  • Nedbør, lav temperatur, stærk vind eller andet vejrlig, som forhindrer eller forsinker arbejdet, når sådant vejrlig forekommer i væsentligt større omfang, end det er sædvanligt for den pågældende årstid og egn,
  • Offentlige påbud eller forbud, som ikke skyldes entreprenørens forhold. 

Videre følger det af AB18 §42, at bygherren har ret til forlængelse af tidsfrister, når arbejdet forsinket på grund af:

  • Visse ændringer i arbejdet, som kræves af bygherren,
  • Krig, usædvanlige naturbegivenheder, brand, strejke, lockout, blokade, hærværk eller tilsvarende forhold, der opstår uden bygherrens eller anden entreprenørs skyld, og som bygherren eller anden entreprenør ikke er herre over (force majeure)
  • Nedbør, lav temperatur, stærk vind eller andet vejrlig, som forhindrer eller forsinker arbejdet, herunder anden entreprenørs arbejde, når sådant vejrlig forekommer i væsentligt større omfang, end det er sædvanligt for den pågældende årstid og egn, 
  • Offentlige påbud eller forbud, som ikke skyldes bygherrens eller anden entreprenørs egne forhold. 

Bevisbyrde og dokumentationskrav

Den part, der ønsker tidsfristforlængelse, skal bevise, at betingelserne er opfyldt, og skal forsøge at begrænse forsinkelsen. Derfor er dokumentation og dialog afgørende for et godt forløb.

Sådan fremsætter du begæringen korrekt

Den part, der ønsker tidsfristforlængelse skal fremsende en begæring til modparten.

  • Begæringen skal sendes hurtigst muligt, hvad man også i fagsprog kalder inden for rimelig tid.
  • Den skal være skriftlig og indeholde begrundelse og ønsket ny tidsplan
  • Modtageren skal svare hurtigt og begrunde et eventuelt afslag

Det er muligt at anmode om tidsfristforlængelse på bagkant, dvs. efter forsinkelsen er indtrådt.
Det er dog altid bedst at sende begæringen hurtigst muligt, når parten er blevet bekendt med forhold, der forventes at medføre forsinkelse.

Tre gode råd til at undgå tvister

  1. Klare skriftlige aftaler om tidsplan og ændringer til tidsplan, kontrakt mm.,
  2. Grundig dokumentation af alt, især årsager til forsinkelse
  3. Tag dialogen tidligt; professionelt og løsningsorienteret, en proaktiv tilgang sikrer en mere gnidningsfri håndtering af tidsfristforlængelser.

Brug for rådgivning

Har du spørgsmål om tidsfristforlængelse eller brug for rådgivning i en entreprisejuridisk tvist?
Kontakt Alares – vi rådgiver både entreprenører og bygherrer om deres rettigheder og muligheder.