Østre Landsret har nyligt afsagt dom i en sag, der handlede om anlæg af en retssag.
Retssager behandles som det klare udgangspunkt på retssagsportalen www.minretssag.dk. Her har parterne, parternes advokater og domstolene adgang til sagen, processkrifter og frister.
Men spørgsmålet er, hvordan en retssag skal håndteres, når retssagsportalen ikke er tilgængelig.
I en nylig dom har Landsretten taget stilling til anlæg af en retssag, hvor retssagsportalen var utilgængelig grundet driftsproblemer. Sagsøger ønskede at anlægge en retssag. Retssagen skulle være anlagt inden for en fastsat frist, men sagsøger kunne ikke anvende retssagsportalen grundet driftsproblemerne.
Sagsøger fremsendte derfor stævningen til retten via e-mail for at overholde fristen. Da retssagsportalen igen var i drift, indleverede sagsøger tillige sagen på retssagsportalen.
Sagsøgte gjorde indsigelser til sagen og gjorde gældende, at retssagen var anlagt for sent.
Det følger af Retsplejelovens § 148 a stk. 1, og forarbejderne hertil, at alle borgerlige retssager skal anlægges og behandles ved anvendelse af domstolenes sagsportal. En stævning, der sendes til retten ved anvendelse af mail, er derfor ikke gyldigt indleveret og er ikke fristafbrydende. Dog kan retten eller rettens præsident undtagelsesvis beslutte, at dokumentet kan indleveres via mail.
Kun i helt særlige tilfælde kan et processkrift indleveres via e-mail. Denne undtagelse fordrer imidlertid, at der dels er tekniske problemer, der gør retssagsportalen utilgængelig, og at det ikke er muligt at søge retten om tilladelse til at indgive processkriftet via e-mail.
Landsretten bemærkede i sagen, at sagsøger ved fremsendelsen af mail med stævning og bilag til byretten havde haft mulighed for inden udløbet af fristen for sagsanlæg at søge retten om tilladelse til at indgive stævningen via mail, men dette var ikke sket.
Derfor fandt Landsretten, at retssagen var anlagt for sent, og sagen blev afvist.