Som udgangspunkt behandles alle civile retssager digitalt gennem retssagsportalen www.minretssag.dk. Her kan parterne og deres advokater følge sagen og håndtere de nødvendige processkridt.
Hvordan ser systemet ud?
Når du er logget ind, ser systemet således ud

- Venstre spalte viser de sager, hvor du er part. Du kan kun se dine egne sager.
- Midterste spalte viser eventuelle frister i de enkelte sager hvor du er part – herunder, hvornår fristen udløber. Denne spalte er vigtig, da rettens frister skal overholdes. Læs mere om frister HER.
- Højre spalte er delt i to:
- Øverst: igangværende kladder* *Vær opmærksom på, at kun én aktiv kladde kan være oprettet ad gangen pr. sag.
- Nederst: oplysninger om retsafgifter, der skal betales
Oplysninger inde i sagen
Man kan herefter trykke på retssagen for at komme ind på selve sagen. Her kan man se følgende oplysninger:
- Sagens parter,
- Sagens dokumenter,
- Planlagte retsmøder,
- Frister,
- Parternes påstande,
- Retsafgifter,
- Kvitteringer for indleverede dokumenter, betalinger mm.
Her kan man desuden downloade hele sagens indhold, oprette rettighedsgrupper (se nedenfor), ændre sin påstand og tilføje dokumenter. Når retten har afsagt dom, kan man også oprette appel (anke sagen).
Hvordan kommer jeg ind på retssagsportalen og hvem har adgang?
Parterne og deres advokater tilknyttes sagen og kan logge ind med deres Mit-ID for at følge med i sagens indhold. Når der sker nyt i sagen, modtager parterne en mail fra retten med information herom. Denne mail udsendes dagligt og typisk kl. 17.00.
Typisk vil advokaten oprette parten og sig selv således, at det kun er advokaten, der modtager orienteringsmail fra retten. På den måde sikres, at det er advokaten, der har ansvaret for fristerne og håndterer disse for klienten.
Særligt for selskaber
Hvis den ene eller begge parter er selskaber, skal man være særligt opmærksom på, at medarbejderudstedte Mit-ID certifikater kan medføre, at medarbejderne også kan gå ind og følge med i en retssag. Det er ikke nødvendigvis hensigtsmæssigt. Derfor er det muligt at begrænse adgangen til retssagsportalen således at kun medarbejdere med administratoradgang kan tilgå sagen. Dette kaldes rettighedsstyring. Du kan læse mere om rettighedsstyring HER.
Vigtigt: Retssagsportalen er en offentlig kommunikationskanal
Retssagsportalen fungerer som en direkte kommunikationskanel mellem sagens parter og domstolene. Alt, hvad der indsendes via portalen, kan læses af retten og modparten. Du kan ikke kommunikere fortroligt med din advokat på portalen.
Derfor:
Indsend aldrig noget til retten via minretssag.dk uden først at have aftalt det med din advokat.
Hvis du er selvmøder
Hvis du fører sagen selv uden advokat (såkaldt selvmøder), skal du være ekstra opmærksom på, hvordan portalen fungerer, så du ikke ved en fejl kommer til at indsende materiale, der ikke bør deles med retten eller modparten.
Har du spørgsmål eller brug for hjælp?
Retssagsportalen kan virke kompleks – især hvis du ikke har prøvet den før.
Har du spørgsmål til, hvordan du bruger portalen, eller er du i tvivl om, hvordan du skal håndtere din sag, så kan du altid kontakte mig for juridisk rådgivning.
